بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت علی علیه السلام به نان خشک جوین اکتفا کرده و در جایی فرمودند : « اگر من مى خواستم غـذاى خـود را از عـَسـَل مـُصَفّى و مغز گندم قرار دهم و جامه هاى خویش ‍ را از بافته هاى حـریـر و ابـریـشـم کنم ممکن بود، لیکن هیهات که هوى و هوس بر من غلبه کند و من طعامم چـنـیـن بـاشد ، شاید در حجاز یا در یَمامه کسى باشد که نان نداشته باشد و شکم سیر بـر زمـیـن نـگذارد، آیا من با شکم سیر بخوابم و در اطراف من شکم هاى گرسنه باشد؟...»

                                                            نهج البلاغه ترجمه شهیدى ص 318 ، نامه 45.

چقدر خوب است مثلا مسئول اتوبوس رانی با اتوبوس جابجا شود چرا که دیگر نیازی به نوشتن یادداشت ما نخواهد بود.

کرایه های اتوبوس های درون شهری  به طور دقیق مشخص نیست ، معلوم نیست 35 تومان است یا 40 تومان آخر سر هم راننده با ادعای نداشتن پول خورد 50 تومان از مسافر می گیرد.

مگر این یک معامله دوطرفه نیست ؟ چرا مسافر همیشه باید در این معامله متضرر شود ؟ معمولا 25 تومانی زیاد پیداد میشود اگر راننده 25 تومان در موقع نداشتن پول خورد از مسافر بگیرد یعنی ده تومان ضرر راننده نه مسافر . که البته اتوبوسرانی می تواند راننده را موظف به این امر نماید (آن موقع می فهمیم واقعا پول خورد کم است یا ...! )

نکته ی دیگر رعایت نشدن شئون اسلامی است که گاه توسط مسافرین و گاه توسط راننده اتوبوس صورت میگیرد . وقتی یک میله جدا کننده وسط اتوبوس نصب شده در صورتی که راننده خواهران را از در جلو اتوبوس سوار نکند هیچ مشکلی پیش نمی آید .

حال از این هم که بگذریم دیگر  رفتن شاگرد راننده به میان خواهران برای گرفتن کرایه اصلا توجیهی ندارد مگر نمی شود به طریق دیگری کرایه از مسافر گرفته شود .

سازمان اتوبوسرانی میتواند با نصب یک پوستر زیبا و فرهنگ بیشتر این مشکلات را حل کند.

مثلا به صورت زیر:

 

راننده موظف است مبلغ کرایه اتوبوس را در دید مسافر نصب نماید .

راننده موظف است باقیمانده کرایه مسافر را تمام و کمال برگرداند و در صورت نداشتن پول خورد از سهم خودش بگذرد نه از سهم مسافر.

راننده یا شاگر او نباید به قسمت خواهران برای اخذ کرایه مراجعه نماید .

شهروند گرامی ؛ جهت حفظ شئون اسلامی شهرمان (پایتخت فرهنگی کشور) برادران فقط از در جلو و خواهران از در عقب اتوبوس سوار شوند.

 

مسئولین شهری خادم مردم اند :

شهروند گرامی در صورت رعایت نشدن امور فوق موارد تخلف را به شماره تلفن : .....

اطلاع دهید تا سریعا بررسی و برخورد لازم انجام شود .

 

 

و در آخر : چرا شیراز نباید مثل بعضی از شهرهای کشور یک کمیته ترویج فرهنگ شهروندی داشته باشد ؟!!!

 

لینک انعکاس این مطلب در سایت فارس تیتر