داور مرحله نهایی دور قبل جشنواره مطبوعات:
در حوزه ارتباطات و رسانه عقب هستیم
خبرگزاری فارس: داور مرحله نهایی دور قبل جشنواره مطبوعات گفت: در حوزه ارتباطات و رسانه عقب هستیم و این حاصل امروز نیست و منشا آن در سال‌های گذشته و اول انقلاب است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ستاد خبری پانزدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین معلی خواستار تربیت روزنامه‌نگارانی شد که پیام انقلاب را به مردم دنیا برسانند.
وی در ارزیابی از فضای مطبوعات کشور اظهار داشت: فضای مطبوعات در آرامش به سر می‌برد. مشکل خاصی احساس نمی‌شود و در شرایط ویژه‌ای هم به سر نمی‌بریم. اما پیشنهاد من این است که وزارت ارشاد کلاس آموزشی بگذارد تا نیروهایی پرورش پیدا کنند که پیام جمهوری اسلامی را به دنیا برسانند.
داور مرحله نهایی دور قبل جشنواره مطبوعات گفت: در دانشگاه‌ها هر چند آموزش گیرنده‌ها به مردم نزدیک‌ترند اما جلوتر از آن‌ها نیستند. متاسفانه مطبوعاتی‌ها، به جای اینکه پیام انقلاب را به مردم دنیا برسانند پیام‌های آماده دنیا را می‌گیرند. از جاهای دیگر خط می‌گیرند و به مردم ما منتقل می‌کنند.
مدیرمسئول کیهان فرهنگی درباره علت پایین بودن سرانه مطالعه روزنامه اظهار داشت: مطبوعات پیامی برای انتقال به مردم ندارند. در حوزه ارتباطات و رسانه عقب هستیم و این حاصل امروز نیست و منشا آن در سالهای گذشته و اول انقلاب است.
وی افزود: در سال‌های قبل از انقلاب و پس از آن عده‌ای در زمینه پیام رسانه فعال شدند و بسیار خوب عمل کردند. حق این بود که پس از انقلاب نیز در جایگاه خود بمانند و رسالتشان را ادامه دهند. اما صحنه را ترک کردند و یا به کارهای دیگر انقلاب پیوستند و برخی نیز به صحنه‌های جنگ منتقل شدند و بسیاری از آنها شهید شدند. جای خالی آنها در مطبوعات مشهود است.
حجت‌الاسلام والمسلمین معلی درباره تاثیر برگزاری جشنواره در رشد و شکوفایی مطبوعات گفت: جشنواره به این شکلی که در حال حاضر برگزار می‌شود موثر نیست. در حالی که موثرترین راه برای جهت‌دهی مطبوعات است.
وی با ارائه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن جشنواره گفت: جشنواره یک دبیرخانه دائمی احتیاج دارد که نوشته‌های برتر را رصد کند و بدون این که از خبرنگارها بخواهند که آثارشان را برای دبیرخانه بفرستند خود دبیرخانه آنها را انتخاب کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین معلی گفت: جایزه جشنواره نیز باید برانگیزاننده باشد. در حال حاضر جوایز در حدی نیست که بچه‌های مطبوعات را راغب کند. به نظر من اگر جایزه یک منزل باشد همه تلاش می‌کنند در مسابقه شرکت کنند. امسال سال نوآوری و شکوفایی است اگر جایزه در خور باشد صدها نفر در این زمینه قلم می‌زنند و یک نفر جایزه را می‌گیرد. جشنواره در صورتی که درست اجرا شود می‌تواند فراتر از خودش اثر بگذارد.