بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد

از مدتها پیش در نظر داشتیم چنین متنی را تهیه نموده و در وبلاگمان درج نماییم تا به نظر محترم شهروندان شیرازی ای که توفیق حضور در این تارنما را می یابند برسد .

ممکن است به درد شهروندان دیگر شهرها نیز بخورد ، البته روی سخن ما با شهرداری و بیشتر سازمان محترم اتوبوسرانی است.

تفصیل مطلب :

البته ما همچین هم جزء اقشار کم در آمد نیستیم ولی طبق آمار اقتصادی ای که ارائه میدهند میشویم جز آن دسته از زیر خط فقرها فلذا بیشتر با تاکسی و وقتی ته داراییها ته میکشد به ناچار با اتوبوس رفت و آمد می نماییم.

جانم برایتان بگوید که : اتوبوسرانی شیراز به دل ما گذاشت که یکدفعه نرخهایش را رند کند تا مسافرین بیچاره مابقی پولشان را درست دریافت کنند. مثلا الان که کرایه در بیشتر اتوبوسها 60 تومان است ، وقتی مسافر بیچاره صدتومانی به راننده می دهد با کمال تعجب بیشتر وقتها یک 25 تومانی بازپس داده میشود ، خیلی احترامش را بگذارند یک ده تومانی هم روی آن میگذارند که میشود 35 تومان در حالت اول کرایه اش را 75 تومان و در حالت ثانی کرایه اش را 65 تومان محاسبه نموده اند ، قبلا نیز متذکر شده ام در صورت عدم رضایت مسافر این 5 تومان را که راننده پس نمیدهد حرام می باشد و این میشود گردش پول حرام و بعد هم ممکن است اگر قائل به اثر فرهنگی حرام باشیم ، تاثیر فرهنگی اش نیز دامنمان را خواهد گرفت . به راننده ای گفتم چرا از مسافر میزنی خب از خودت کم کن ، به جای زدن از پول مسافر از خودت بزن مثلا کرایه را پنجاه تومان حساب کن تا رند شود گفت : چرا مسافر از خودش نزند ، چرا باید من ضررکنم ؟ شما بگویید چه جوابش را بدهم ، ماندم !

اما اخیرا اتوبوسرانی محترم شیراز دستگاهی آبی رنگ اندر رکاب این اتوبوسهای داخل شهری نصب نموده است که به آن میگویند دستگاه کارت بلیط یا یک همچین چیزهایی .

آمدن این دستگاه بسیار بسیار بسیار برای کرایه دادن و اینها خوب شده است ، چرا که کارت الکترونیکی را شارژ می نمایید و بعد همان شصت تومان را با گرفتن کارت جلوی این دستگاه می پردازید ، دیگر مشکل مسافرین که حداقل حل شده است .

اما مشکل رانندگان چه ؟ متاسفانه متاسفانه متاسفانه انگار مانمیتوانیم یک کار را تمام و کمال درست انجام دهیم ، فلذا در این جا می بینیم رانندگان از این قضیه دل خوشی ندارند ، چرا؟

با راننده ای صحبت می نمودم و از مزیات این دستگاه برای مسافرین تعریف می نمودم  ،نظرش را در خصوص مزیت این دستگاه برای رانندگان جویا شدم وی گفت : متاسفانه این دستگاه آماری از مسافرینی که در یک روز با کارت کرایه شان را پرداخته اند به ما نمی دهد ، و ما نمی فهمیم که در روز چقدر با این دستگاه کاسب شده ایم ، حال فرض کنید این بانک انصار که مجری مالی این سیستم است بخواهد پول ما را بالا بکشد ما چه سندی داریم مبنی بر کم وزیاد بودن این پول؟

وجدانا این راننده راست نمی گوید ؟ یعنی کسانی که این دستگاه را طراحی نموده اند (که متاسفانه از چین خریداری شده است) نمی توانستند چیز به این سادگی را در آن بگنجانند ، که مثلا با زدن هر کارتی یک عددی در گوشه ای از این دستگاه نقش می بست و در پایان روز یا در هنگام خاموش کردن ریست می شد ، این نظرها را هم همان راننده جوان اتوبوس داد ، لذا اگر خدایی نکرده مسئولین محترم مرتبط احیانا چشمشان به این مقال افتاد ، اقدامکی بنمایند و این مشکل کوچک ولی مهم را حل کنند تا خیال همه راحت شود.

عرضی هم در خصوص مشکل ترافیکی و بی نظمی ای که این اتوبوسهای خط واحد از وقتی که خصوصی شده اند در شهر ایجاد می نمایند داشتم که متاسفانه دیگر حوصله شما اجازه پرداختن به آن را نمی دهد .

تا همین جایش هم را اگر خدایی نکرده خوانده باشید کلاهمان را به آسمان پرتاب مینماییم .

به امید برقراری نظم در کشور اسلامیمان به حول و قوه الهی.