بسم الله الرحمن الرحیم

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

حضرت آیت الله  ، عالم بزرگوار ، طلبه گرامی و مسئول محترم شهر

 

قبل از شروع بهتر است بر این نکته تاکید گردد که این مطلب بدون وابستگی به دفتر هیچ یک از علماء یا نهاد خاص تنظیم گردیده است ؛ و این مطلب قبلا هم با مسئولین محترم حوزه علمیه فارس و همچنین با مشاور محترم امور روحانیت استاندار فارس در میان گذاشته شده که عکس العمل قابل توجهی نداشته است.

نیازی به استفاده از آمار و ارقام نیست چرا که در همه ی شهرهای کشور و حتی شهرهای کوچک ، محیط های آموزشی متعددی وابسته به وزارت علوم و دیگر دانشگاههای غیر انتفاعی وجود دارد .

پرداختن به علوم مختلف در دوران معاصر رواج زیادی یافته است و این مهم لزوم ایجاد فضاهای آموزشی را چند برابر می کند. علوم دینی که به عنوان علم حقیقی و سرنوشت ساز در زندگی انسان اعم از دنیوی و اخروی  است نیز شاخه ای از این علوم است که متصدی آن حوزه علمیه می باشد .

نیازی به صغری ، کبری چیدن و اطاله کلام نیست ؛

مایه ی تاسف است ، حوزه علمیه استان فارس با این همه طلبه ، یک ساختمان مستقل برای خودش ندارد و هر سال باید از اینجا به آنجا نقل مکان کند و از واحد امانتی به آن واحد استیجاری اسباب کشی نماید . جالب است بدانید ، بعضی از واحدهای آن در یک نقطه شهر و قسمت دیگر در نقطه دیگر شهر است به صورتی که یک طلبه برای گرفتن یک امضا و پیگیری یک پرونده باید حدود 6 ، هفت بار بین این دو مکان رفت و آمد کند .

بعد از اشکال گرفتن و انتقاد از مسئولین محترم حوزه ، ایشان می فرمایند : پول نداریم .

می گوییم : از آقایان عظام و مسئولین شهر کمک بگیرید ، میگویند : علما که ندارند ، و نمی خواهیم زیر بار دولت برویم و حتی با فلان مسئول شهر هم که صحبت کرده ایم فلان مبلغ ناچیز بیشتر کمک نکرده است .

در جواب باید گفت : همین الآن چند تن از علمای شهر شیراز در حال ساخت مدرسه ی علمیه با امکانات خوب هستند که اشاره مصداقی ، دور از ادب است .

و همچنین آیا تسهیل امر طلاب در جامعه ی جمهوری اسلامی اثر نمی گذارد که نهادهای دولتی در خصوص یک ساختمان در مقابل هزاران ساختمان دانشگاهها هزینه کنند ؟

در ضمن ما از بزرگترهایمان شنیده ایم که به دلیل نبود فضا برای وقف در شهر شیراز در زمانهای قدیم ، به بیرون شهر رفته و از آنجا زمینی را وقف حوزه می کرده اند ؛ با توجه به این مطلب و همچنین بلا استفاده ماندن بسیاری از ساختمان های حوزه های علمیه قدیمی در شیراز که باز هم ذکر مصادیق آن اسائه ادب است ، آیا این انصاف است که بگوییم امکانات نداریم ؟

شاید بتوان به این نتیجه رسید که نیاز به یک مدیریت و همانگ کننده در وسط این همه امکانات به طور جدی حس می شود ، چرا که در صورت استفاده مطلوب نه تنها مشکل ساختمان مرکز مدیریت بلکه امکان ساخت فضای تحقیقاتی ، پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در شیراز که اثر بسیاری در جو علمی حوزه و همچنین امور مربوط به مبلغین دارد و همچنین کارهای دیگر  نیز فراهم می شود .

پیشنهاد ما این است که گروهی متشکل از :

نماینده مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس ، نماینده امام جمعه محترم ، نماینده علمای محترم شهر ، نماینده اداره اوقاف ، نماینده سازمان تبلیغات و همچنین نماینده کلیه دستگاههای ذیربط مانند استانداری ، شهرداری و... جمع شوند و این مسائل را بررسی نموده و راه حل عملی پیدا کنند .

 

آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

یه نسل سومی

 

رونوشت :

دفتر مقام معظم رهبری

پایگاه رسمی مرکز خبر حوزه های علمیه

خبرگزاری رسا

 

لینک انعکاس این مطلب در سایت فارس تیتر