بسم الله الرحمن الرحیم

مدت زمان مدیدی است در جمهوری اسلامی در مورد اقتصاد و ساختار اقتصادی بحث است که حالا ما باید اقتصادمان را با الگو گرفتن از غرب ساماندهی کنیم یا اقتصاد اسلامی را برای جامعه به کار ببندیم.

 اتفاقا رؤسای جمهور هم هر کدام با یک تفکر خاص ساختار اقتصادی دولتشان را پیش میبردند ، یکی قائل به الگوگیری از اقتصاد شرق و غرب بود و تلفیقی از هر دو را راه حل مناسب اقتصادی مملکت اسلامی نوپای ما میدانست و یکی هم قائل به ساختن اقتصاد اسلامی - حتی اگر شده با آزمایش خطا و مدل سازی-  است .

اما این فراز از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب ، راه ما را در این خصوص روشن میکند:

«ببینید خداى متعال در آنِ واحد دو چیز را آفریده است:
یکى این عالم آفرینش را، با همه‏ى قوانینش، با همه‏ى سننش.
 یکى قواعد شریعت را؛ دین مردم را، راهنمائى زندگى مردم را.
 این دو تا را با هم آفریده؛ اینها با هم منطبقند. اگر شما طبق قوانین الهى - یعنى آن اراده‏ى تشریعى حق - عمل کردید، زندگى شما و رفتار شما منطبق با قوانین آفرینش میشود؛ مثل یک کشتى‏اى که در مسیر باد دارد حرکت میکند، باد به او کمک میکند؛ در جریان آب دارد حرکت میکند، جریان آب به او کمک میکند.

»

و به طور مسلم  یکی از مهمترین قسمتهای شرع مقدس که اتفاقا دلایل فقهی زیادی در منابع اسلامی در خصوص آن وجود دارد همین اقتصاد است . حال هنر ماست که بیاییم با تحقیق ، بحث ، تتبع و جستجو در قرآن و روایات معصومین علیهم السلام ساختار به روز اقتصادمان را طراحی کنیم و نه تنها در کشور خودمان پیاده بلکه مدل استانداردی از آن را به کشورهای اسلامی ارائه دهیم .  

«سنن آفرینش به انسانى که در این راه حرکت کند، کمک میکند؛ منتها شرطش این است که شما حرکت کنید.»1

1- سخنرانی رهبر معظم انقلاب در  دیدار مسئولان نظام به مناسبت مبعث حضرت رسول اعظم (ص) ۸۷/۵/۹