بسم الله الرحمن الرحیم

میلاد حضرت زهرا «س» مبارک

 

سایت خبری بازتاب تاریخ یکشنبه 2 مرداد 84 : اقدام مشکوک داخلی برای متهم کردن جمهوری اسلامی در پرونده تروریسم

بنا بر گزارش خبر نگار بازتاب ، نشریه «پرتو سخن» وابسته به مؤسسه تحت مدیریت آیت‌الله مصباح یزدی، در دو شماره پیاپی خود اقدام به درج اطلاعیه رسمی برای تشکیل لشکرهای ویژه انجام عملیات‌های استشهادی در سراسر کشور کرده است.

 

سایت خبری بی بی سی سه شنبه 5 مرداد 84 : فراخوان برای تشکیل لشکرهای انتحاری در ایرن

 

قبل از هر چیز برای آنانی که از روند شکل گیری خبر اطلاع ندارند میگویم : یک اتفاق و رویداد بعد از شکل گیری توسط خبرنگار رسانه انتخاب می شود به رسانه برده شده از دروازه های مختلف میگذرد . به طرز دلخواه تنظیم میشود و بر تریبون رسانه که میتواند از صفحه مانیتور شما تا روزنامه و خبر تلوزیونی باشد نقش می بندد .

نگاهی گذرا به روند گردش اخبار در جهان دید بازتری نسبت به غول ارتباطات به ما می دهد . مدلهای مختلفی از حرکت و جریان خبر در جهان وجود دارد از این مدلها می توان : مدل مرکز – پیرامون . مدل شمال- جنوب و مدل مثلثی را نام برد(خبر – یونس شکر خواه ص99) که یک نکته مشترک در همه آنها وجود دارد و آن حرکت خبر از کشورهای در حال توسعه به قدرتها و بازگشت آن به خود این کشورهاست .

یعنی هر خبری را کشورهای غربی بخواهند تاثیر گذار خواهد بود مثلا خبر در ایران اتفاق می افتد این خبر توسط روزنامه ای نوشته می شود .بعد همین خبر را یکی از خبرگزاریهای بزرگ غربی منعکس می کند و به خود کشور در حال توسعه باز میگرداند آن وقت خبر تاثیر خاصی بر اوضاع آن کشور می گذارد .

در این مسیر خبر سالم رد و بدل نمی شود چون که هر رسانه بسته به اهداف خودش با خبر بازی می کند و آن را می سازد .

حال چه شد که بی بی سی خبر فوق را با آب و تاب و آن هم اینچنین منعکس کرد ؟

هیچ ! سایت محترم بازتاب که کم کم داشت به ما امیدواری میداد ، میگفتیم حداقل یک بازتاب را داریم که حرف دلمان را بزند .ناشیانه یک خبر خام دست اول را به بی بی سی که همچین هم دلسوخته نظام نیست تحویل داد .

به درست بودن یا درست نبودن کار نشریه پرتو سخن کاری نداریم .

اگر به زمان درج خبر در سایت بازتاب و زمان درج آن در سایت بی بی سی توجه شود به راحتی فهمیده می شود که منبع بی بی سی بازتاب بوده است .

بی بی سی چه نوشت ؟

« نشریه پرتو سخن که این آگهی را در دو شماره پیاپی درج کرده، به یک موسسه مذهبی تعلق دارد که زیر نظر محمد تقی مصباح یزدی، یکی از تندروترین روحانیان محافظه کار ایران اداره می شود. او از پشتیبانان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور جدید ایران نیز هست»

بعد تحلیلی را ضمیمه خبر کرده و اینگونه نوشت: « اما فرانسیس هریسون، گزارشگر بی بی سی در تهران می گوید که این عهد و پیمان، در عمل تنها جنبه نمادین داشته و بسیار بعید است که عملا به انجام عملیات انتحاری گسیل شوند.پیش از این در سال جاری مراسمی برای بزرگداشت بمبگذاران زن فلسطینی برگزار شد که حین انجام عملیات انتحاری کشته شده اند، برگزار شد و یکی از دیوارنماهای بزرگ در مرکز تهران، هنوز تصویر یکی از این زنان را نشان می دهد که با وجود داشتن دو فرزند، کشته شدن را انتخاب کرد.»

در ادامه تحلیل و تمسخر فوق می آید : "همسو با القاعده"

بعد به تحلیل خبر درج شده در بازتاب و عکس العمل دست اندر کاران نشریه پرتو سخن می پردازد .

به راستی هدف بازتاب به تمسخر گرفتن شهادت طلبی جوانان شیعه بود ؟

آیا بازتاب می خواست نشریه پرتو سخن را متعلق به  آیت الله مصباح و ایشان را حامی احمدی نژاد و همه را تروریست معرفی کند ؟

اما درج ناشیانه این خبر باعث شد لقمه چرب و نرمی به دست بی بی سی بدهد و این گونه خبر را به نفع خود تغییر داده و این در حالی است که به این خبر هم اکتفا نکرده و تحلیل های دیگر خود را نیز به این خبر ضمیمه  کند تا مبادا فرصت به این مناسبی از بین برود .

حالا چه کسی می تواند همه ی این مخاطبان را پیدا کند و بگوید علمای بهترین تصمیم ها را میگرند . چه کسی این همه مخاطب را پیدا می کند و می گوید زمانی که  سنی ها در عراق با منفجر کردن اتومبیل به کشتن شیعیان پرداخته و احتمالا می پردازند . آیت الله سیستانی با در اختیار داشتن سپاه بدر و این همه شیعه در عراق نه تنها انتقام نگرفتند بلکه شعار وحدت سر دادند و ...

آیا علمای شیعه به دنبال اعتدال نیستند ؟ چه کسی می خواهد آن همه مخاطب را پیدا کند و بگوید ما همیشه آماده ایم در مقابل حملات بیگانگان از همه چیز خود مایه بگذاریم و این تصمیم ها ، تصمیم به کشتن مردم بیگناه نیست .

و اما  

سوال :

تیراژ نشریه سخن چند نسخه بود و مخاطب آن چه کسانی بودند  ؟

سوال دوم :

سایت بازتاب کننده را در روز چند نفر می بینند و این مخاطبان از چه قشری هستند  ؟

سوال سوم :

بنگاه خبری بی بی سی چند مخاطب دارد و مخاطب آن چه کسانی هستند ؟