سعید عاکف مولف کتاب پرتیراژ خاکهای نرم کوشک ، روز شنبه در جمع شرکت کنندگان در دوره ی آموزشی ثبت خاطرات شفاهی جنگ به ذکر نکتاتی در خصوص پژوهش ، مصاحبه و نویسندگی پرداخت .

نکات اشاره شده به طور خلاصه :

برای کار در زمنه ثبت خاطرات شفاهی باید تخصصهای لازم کسب شود. امکانات لازم فراهم آید و بعد اقدام شود .

نویسنده شدن لازمه اش مطالعه زیاد است ، ما در جوانیمان یک گروه بودیم که الان اکثرشان نویسنده های خوبی هستند ، کتابهای روز را میخریدیم و برای مطالعه به یکدیگر امانت میدادیم و بعد در جلساتی بحث ، نقد و بررسی میکردیم .

اگر کارهای غیر ضروری را تعطیل کنید وقتتان را تلف نکنید روزی 1000 صفحه کتاب میتوانید بخوانید .

به یکی از مسئولین ثبت خاطرات شهداء و دفاع مقدس گفتم برای ثبت خاطرات یک واکمن درست و حسابی لازم است ، گفت: «همانطور که بسیجیهای ما از خانه شان کلمن آوردند و طرح واکسیناسیون فلج اطفال انجام شد ، میگوییم هر بسیجی یک ضبط از خانه اش بیاورد و کار ثبت خاطرات را انجام دهد» ، نتیجه ی این تفکر شد صدها هزار صفحه و صدای ضبط شده بلااستفاده.

نکاتی در مورد مصاحبه :

مصاحبه گر باید در مورد مباحث گوناگون جنگ اطلاعات کافی داشته باشد. از عملیاتها ، شهداء سرشناس ، نام گردانها ، ابعاد روحانی رزمندگان و ... باید با تسلط به انجام مصاحبه پرداخت وگرنه میشود یک شنونده صرف.

یکی از چیزهایی که برای مصاحبه کننده بسیار مهم است همراهی با فرد مصاحبه شونده است ، این همراهی شامل بله گفتن ، حرکات صورت ، لبخند زدن ، سرتکان دادن و ... میشود.

باید سخن کِشی کرد نه سخن کُشی ، یعنی با طرح سوالات مناسب خاطراتی که از ذهن طرف مقابل رفته است بازگرداند. باید روحانی قرار گذاشته بودیم ، گفت من 5 دقیقه بیشتر حرف ندارم ، آخرش طوری شد که 3 جلسه صحبت کرد.

و در پایان:

خواندن آثار نویسندگان و رمانهای غربی ، خیلی تاثیر دارد ، ما با محتوای آنها کاری نداریم ، سبکهای استفاده شده را باید آموخت .

در ثبت خاطرات نباید منفی نگر بود ، مثلا به دنبال اشکالهای شهداء بگردیم ، ما با بعد نورانی شهداء کار داریم ، اگر بخواهیم مثلا تحول در یک فرد را برسانیم باید به شکل داستان ذکر کنیم ، نباید مشخصات فرد ذکر شود.

آقای عاکف خاطرات جالبی در خصوص فعالیتهایشان در این زمینه نقل نمودند که انشالله خلاصه ای از صوت سخنرانی را به زودی بر روی سایت قرار خواهیم داد.